ŠPONGIA 2018

Tento rok sa konal trinásty ročník súťaže ŠPONGIA. Išlo o celoslovenskú súťaž v programovaní počítačových hier pre študentov základných a stredných škôl. Súťažné tímy mohlo tvoriť 1-6 žiakov. Každý tím mal 17 dní na to, aby na zadanú tému spravil najlepšiu hru, akú dokáže. Téma bola zadaná 19 októbra a odovzdaná musela byť do 5.11.2018. Následne porota testovala jednotlivé hry a 12.11.2018 prebehla prezentácia hier ich tvorcami pred verejným publikom. Hra sa hodnotila vo viacerých kategóriách: hrateľnosť, technická vyspelosť, splnenie zadania, grafika, zvuk, atmosféra, nápad, promo, pričom aj diváci mohli čiastočne ovplyvniť výsledné poradie formou ankety. ŠPONGIA bola teda súťaž nie len v programovaní, ale i kreslení, ozvučení, a pod. (všetkého, čo ku hrám patrí).

To, že ide o populárnu súťaž dokazuje i fakt, že tento rok sa do nej zapojilo viac ako 15 tímov. Z našej školy sa zapojila štvorica žiakov z triedy 4.AI. Keďže tohtoročná téma bola „duchovia“, každá hra musela obsahovať prvky duchov a príšer. Naši žiaci sa rozhodli vytvoriť 2D hru v hernom engine Unity, v ktorej hráč hral chvíľu za lovca duchov a neskôr po zrade svojho partnera za samotného ducha. Okrem písania tisícok riadkov zdrojového kódu strávili niekoľko desiatok hodín aj pri tvorbe vlastnej grafiky, či strihu videa. Bohužiaľ ani to nestačilo na to, aby sa umiestnili v prvej trojke najlepších hier. Hodnotenie takýchto súťaží je známe tým, že porota nedokáže zaručiť rovnaké podmienky súťažiacim a tiež nedokáže byť úplne objektívna, pokiaľ chce využiť súťaž ako motivačný prostriedok. I tentokrát sa stalo, že sa medzi úspešné hry dostali tie, na ktorých ich tvorcovia pracovali niekoľko mesiacov (a nie len 17 dní) a posledné dni sa venovali úprave deja hry, aby spĺňali kvalifikačné predpoklady. Alebo to, že súťaže sa zúčastnila veľmi prepracovaná hra, hoci samotné autorky priznali, že s programovaním majú minimálne skúsenosti.

To, že naši žiaci nevyhrali popredné miesto nevadí. Veď na súťažiach je najdôležitejší samotný priebeh súťaže a teda to, ako usilovne a poctivo pracovali na tvorbe svojej hry. Najlepšie sa vedia oceniť sami súťažiaci, lebo oni vedia, koľko námahy a času venovali súťaži. Dúfame, že ich neúspech neodradil od podobných aktivít a tiež v to, že sa o rok nájde ďalšia podobná skupinka žiakov, ktorí skúsia ukázať celému Slovensku, čo v nich je.

Fotodokumentácia: odkaz na fotogalériu