Aktuálny odkaz Komenského Veľkej didaktiky


3 DIDAKTICKÉ ZÁSADY VO VEĽKEJ DIDAKTIKE

3.1 Úvod

     Didaktické zásady sú: Najvšeobecnejšie a najdôležitejšie požiadavky, ktoré určujú charakter vyučovania. Majú všeobecnú platnosť a ich dodržiavanie je nevyhnutné pre efektívne vyučovanie. [32]
     Zásady Veľkej didaktiky sú odpozorované od prírody a poskytujú tak návod na prirodzené vyučovanie. Dovolili sme si ich osvetliť súčasnosťou a preto sa budeme zaoberať tými časťami zásad, ktoré majú spojitosť s dneškom.


3.2 Zásady všeobecné, aby nastal výsledok

  1. Dbať na vhodný čas [33]
    • vzdelávať v detskom veku
    • učiť sa je najlepšie v ranných hodinách
    • učivo rozdeliť primerane veku
  2. Najprv pripraviť látku a potom formovať
    • správna príprava na hodinu (plánovanie)
    • ukázať najprv príklady a potom z nich vyvodiť poučky
    • jazyky učiť čítaním, hovorením a nie gramatikou
    • poznámka
      • dnes sú problémy s pomôckami, dobrými učebnicami, správnym plánovaním, aj s výukou jazykov
  3. Žiakov treba na učenie najskôr pripraviť
    • schybenie
      • učí sa skôr, ako sa oň vzbudí záujem
      • nečistenie mysle od rozptyľujúcich záujmov disciplínou a poriadkom
    • náprava
      • prispôsobenie žiakov motiváciou
      • odstránenie prekážok mysle
    • poznámka
      • pri dnešnej forme vyučovania, keď má žiak aj osem rozličných hodín ho získať pre každú jednu je nemožné
  4. Všetko po poriadku, nie veľa vecí naraz
    • schybenie
      • preberanie veľa predmetov naraz
    • náprava
      • venovať dlhší čas tomu istému predmetu, aby myseľ nemusela preskakovať
    • poznámka
      • dnes sa to vôbec nedodržiava, žiaci nedokážu sledovať toľko zmien za jeden deň a učia sa iba mechanicky (alebo za pomoci ťahákov)
  5. Učiť najskôr jadro veci
    • schybenie
      • učí sa veľký objem poznatkov bez pochopenia, iba mechanickým zapamätaním
    • náprava
      • na prvom mieste je chápanie jadra veci, lebo z toho sa dá odvodiť ostatok
    • poznámka
      • dnes sa málo dodržiava, lepšie by bolo učiť menej, ale isto, teraz z veľkého množstva veľa úžitku nie je
  6. Najskôr všeobecne, potom podrobne
    • schybenie
      • vysvetľovanie jednotlivostí bez predchádzajúceho celkového náhľadu
    • náprava
      • najskôr vysvetlenie celku v hrubých obrysoch a potom venovanie sa jednotlivostiam
    • poznámka
      • v materialistickej vede sa nejde k jadru (duchovnému) vecí a tak sa všeobecný prehľad nikdy nezíska
  7. Všetko postupne krok za krokom
    • schybenie
      • preskakovanie v logickej následnosti učiva a neurčenie cieľa
    • náprava
      • presné určenie cieľov a dodržiavanie poradia (s uvážením všetkých predmetov)
  8. Začaté dielo treba dokončiť

    • schybenie

      • obchádzaním školy žiakmi, nechuť dokončiť školu

    • náprava

      • školy vylepšiť, aby harmonicky vzdelávali celého človeka
    • poznámka

      • dnes je to veľký problém (odtrhnutosť školy od života, od potrieb a žiadostí žiakov)
  9. Vyhýbanie sa protikladov, pochybovaniu

    • schybenie

      • podávať na začiatku výkladu sporné veci (mätenie žiakov, ktorí ešte nemajú základy)
    • náprava

      • vhodný obsah učiva

3.3 Zásady ľahkosti učenia sa

  1. Začať učiť pred skazením mysli [34]

    • schybenie

      • čím neskoršie sa začína vzdelanie, tým sa horšie odstraňujú nahromadené zbytočnosti
      • zmena učiteľa v jednom predmete núti odstraňovať to čo nám prekáža po predchádzajúcom učiteľovi
    • náprava

      • začať vzdelávať mládež zavčasu
      • nemeniť učiteľov v jednom predmete
    • poznámka

      • dnes sa začína skoro, ibaže predškolská príprava v rodine často zlyhá (nevychovávane dieťa)
      • učitelia sa pomerne často menia
  2. Motivácia žiakov

    • schybenie

      • nútenie do štúdia

    • náprava

      • vzbudzovať záujem o vedomosti
      • používať metódu ľahkú a neznechucujúcu
    • poznámka

      • dnes veľký problém, lebo žiakom sa nechce a učivo je nezáživné a nepravé
  3. Všetko z vlastných princípov

    • schybenie

      • namiesto základných princípov sa vysvetľujú závery
    • náprava

      • každé učivo treba vtesnať do normy čo najkratšej, ale najpresnejších pravidiel
      • ku každému pravidlu pripojiť čo najviac príkladov, aby bolo jasné, kde všade sa dá použiť
    • poznámka

      • materialistická veda sa nemôže dostať k princípom, lebo neuznáva jemnejšie svety v ktorých tieto princípy sú
  4. Od ľahšieho k ťažšiemu

    • schybenie

      • vysvetľovanie neznámeho neznámym (napríklad používanie veľa cudzích slov)
    • náprava

      • najprv vysvetľovať veci najbližšie k chápaniu, potom vzdialenejšie

      • najprv cvičiť zmysly, potom pamäť, chápanie, tvorenie úsudkov
    • poznámka

      • dnes je to veľmi rôzne a značne závisle od schopností učiteľa
  5. Nijaké preťažovanie

    • schybenie

      • prehnané množstvo požiadaviek a učiva
    • náprava

      • primerané množstvo učiva, treba vhodne vyberať
    • poznámka

      • jeden z najväčších problémov dneška
  6. Nič prenáhlene

    • schybenie

      • urýchľovanie učenia veľkým množstvom a rozmanitosťou
    • náprava

      • menej hodín, ale kvalitných, menej predmetov naraz

    • poznámka

      • naša uponáhľaná doba ide proti tomuto pravidlu (teda proti prírode)

  7. Nič proti vôli

    • schybenie

      • neprimerané nútenie zvládať učivo
    • náprava

      • primerané požiadavky (ale prísne)
    • poznámka

      • dnes sa núti do nepotrebných vecí

  8. Všetko jasne a prístupne

    • schybenie

      • nedostatočné vysvetlenie nepochopené žiakmi
    • náprava

      • vysvetľovanie čo najjasnejšie, prijímanie učiva viacerými zmyslami
    • poznámka

      • dnes často vídavané nedostatky, pretože učiva je priveľa
  9. Všetko hlavne na praktické použitie

    • poznámka

      • ukazovať žiakom praktické použitie, vždy keď je to možné
  10. Všetko na jeden spôsob

    • rozmanitosť metódy mätie žiakov, používať prevažne jednu, najlepšiu metódu
    • poznámka

      • v súčasnosti sa ide opačným smerom, hľadajú sa lepšie metódy než tradičné

3.4 Zásady dôkladnosti učenia sa

  1. Nezačínať nič so sa netýka veci [35]

    • preberať iba vážne veci, iba to čo sa má použiť v živote
  2. Nevynechať ani jedinú dôležitú vec

    • formovanie žiaka úplne, aj mravnosť a pobožnosť
  3. Pevné veci majú mať pevný základ

    • motivovať žiakov
    • najskôr načrtnúť ideu učiva
  4. Hlboké základy

    • vážne vzbudzovanie chuti do učenia
  5. Všetko z vlastných základov

    • otvárať žiakom porozumenie pre veci, z ktorého si sami žiaci nájdu jednotlivosti
    • podľa možnosti neučiť z kníh, ale z neba, zo zeme, z dubov a bukov (poznávať veci samy a nie iba zo svedectiev iných)
  6. Všetko dôkladne rozlišovať

    • pre dôkladné pochopenie žiakmi
  7. Všetko s ustavičným pokrokom

    • neskoršie učivo sa má zakladať na už poznanom
  8. Všetko prepojene

    • učivo musí stáť pevne podoprené dôvodmi a prepojené s ostatným do logického celku
  9. Vnútorné a vonkajšie musí byť v úmere

    • ak sa niečo pochopí, hneď treba rozmýšľať aké to bude mať využitie
    • ak sa niečo pochopí, hneď to treba podávať ďalej (kvôli utvrdeniu)
  10. Ustavične precvičovať

    • kvôli dosiahnutiu dôkladnosti